مواد خام سابلیمیشن

آرزو بر جوانان عیب نیست

مواد خام سابلیمیشن

آرزو بر جوانان عیب نیست

۴ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

واژه loom (از انگلیسی میانه lome، "ابزار") به هر مجموعه ای از وسایلی که اجازه می دهد تار کشیده شود و سوله تشکیل شود به کار می رود. ماشین‌های بافندگی تنوع زیادی دارند، از دسته‌های طناب و میله‌های مردمان بدوی گرفته تا ماشین‌های عظیم فولادی و چدنی.


به جز در بافندگی های آزمایشی خاص، سوله تار با کمک هدل ها (یا هیلدها) تشکیل می شود. کلیک کنید معمولاً برای هر انتها، یا چند سر نخ تار، یک حفره در نظر گرفته می‌شود، اما در برخی از دستگاه‌های بافندگی اولیه، پارچه‌های ساده‌ای تولید می‌شود که فقط برای هر انتهای متناوب حفره‌هایی در نظر گرفته می‌شود. یک هدل شامل طول کوتاهی از بند ناف، سیم یا نوار فولادی مسطح است که (در موقعیت عملیاتی خود) تقریباً عمود بر ورق جدا نشده نخ‌های تار پشتیبانی می‌شود و در دستگاه‌های بافندگی مدرن دارای یک چشمک در وسط آن است که از طریق آن تار انتهایی رزوه شده است. با کشیدن یک سر پیچ یا انتهای دیگر، می توان انتهای تار را به یک طرف یا طرف دیگر صفحه اصلی انتهای آن منحرف کرد. به قاب نگهدارنده هدل ها هارنس می گویند.

دستگاه های بافندگی و عملکرد آنها
دستگاه های بافندگی و عملکرد آنها
دستگاه های بافندگی و کارکردهای آنها: (الف) حوض هایی که برای ریختن استفاده می شود. (ب) شاتل که برای چیدن استفاده می شود. ج) نی که برای کوبیدن به کار می رود.
با حسن نیت از موسسه علم و فناوری دانشگاه منچستر، انگلستان

در بیشتر دستگاه‌های بافندگی، پود از یک شاتل تأمین می‌شود، یک پرتابه توخالی که داخل آن بسته‌ای پود به گونه‌ای نصب می‌شود که می‌توان از طریق سوراخی که از داخل به بیرون منتهی می‌شود، پود را آزادانه باز کرد. شاتل وارد سوله می شود و تار را طی می کند و ردی از پود بر جای می گذارد.

کوبیدن به طور کلی با استفاده از شبکه ای از سیم های موازی ریز با فاصله یکنواخت انجام می شود که در اصل از نی های طبیعی ساخته شده بود و به همین دلیل نی نامیده می شد، که در زوایای قائم به تار نصب می شود و بین حفره ها و محل اتصال تار و تار در نوسان است. پارچه انتها، یک یا چند بار در یک زمان، از فضای بین سیم های نی متوالی عبور می کنند، به طوری که نی علاوه بر کوبیدن، فاصله انتهای پارچه را کنترل می کند.

دو نوار

قدیمی ترین شواهد استفاده از ماشین بافندگی (4400 ق. م.) نمایشی از یک دستگاه بافندگی افقی دو میله ای (یا دو تیری - یعنی تیر تار و تیر پارچه ای) است که بر روی یک ظرف سفالی یافت شده در البدری، مصر به تصویر کشیده شده است. تار بین دو میله یا تیر کشیده شده است که در هر چهار گوشه به زمین چسبانده شده است. میله‌های لیز (یا تنبلی) برای جدا کردن نخ‌های تار، تشکیل سوله و کمک به دست‌ها در جدا نگه داشتن نخ‌ها از هم استفاده می‌شود. میله‌های اجاره‌ای به شکلی در هر نوع ماشین بافندگی اصلاح‌شده بعدی یافت می‌شد، و استفاده از آن‌ها در این تاریخ بسیار اولیه نشان می‌دهد که بافندگی قبلاً به اندازه کافی مورد استفاده قرار می‌گرفته بود که با افزودن دستگاه‌هایی برای کمک به دست‌ها، به مرحله بهبودی رسیده است.


قبل از اضافه شدن میله‌های اجاره، لازم بود انگشت‌ها هر عدد را از هر تار زوج جدا کنند تا سوله‌ای ایجاد شود که نخ پود از آن عبور می‌کرد. میله سوم نیز در این نقاشی اولیه دیده می شود ممکن است یک میله هدل باشد. اگر چنین است، این ماشین بافندگی نشان دهنده مرحله پیشرفته تری از توسعه است.بیشتر


میله هدل در بالای تارها قرار می گیرد. برای تولید یک بافت ساده، نخ های تار متناوب را به میله می بندند و با بالا آمدن آن، سوله به سرعت و با دقت شکل می گیرد. برخی از مراجع حوض را مهمترین گام در تکامل ماشین بافندگی می دانند. معمولاً از یک چوب سوله برای بازگرداندن پود استفاده می شود.


علاوه بر بافندگی افقی دو میله ای، دو نوع اولیه دیگر نیز وجود دارد: بافندگی تار و دو میله عمودی. دستگاه بافندگی دارای وزن تار از یک میله متقاطع تشکیل شده است که توسط دو پایه عمودی پشتیبانی می شود. نخ های تار از میله متقاطع آویزان می شوند و توسط وزنه هایی از خاک رس، سرامیک یا گچ که به انتهای آزاد آنها بسته شده است، محکم می شوند. وزنه های بافندگی در سایت های باستان شناسی مربوط به 3000 سال قبل از میلاد مسیح یافت شده است، اما این نوع بافندگی ممکن است حتی زودتر از آن ساخته شده باشد. اولین تصویر از یک بافندگی دو میله عمودی مربوط به سلسله هجدهم مصر (1567-1320 قبل از میلاد) است. این مصادف است با ظهور الگوهای نساجی پیچیده‌تر، اولین ملیله‌های شناخته شده (قابلیت بین 1483 و 1411 قبل از میلاد) که در مقبره Thutmose IV در تبس پیدا شده‌اند. (حتی امروزه بافندگی عمودی برای ملیله‌بافی ترجیح داده می‌شود.) در بافندگی دو میله‌ای عمودی، انتهای نخ‌های تار به میله دوم متصل می‌شود، بنابراین ویژگی‌های بافندگی دو میله افقی و بافندگی تار را با هم ترکیب می‌کند.

میله های هدل و میله های سوله به روشی مشابه در هر سه نوع استفاده می شود.

نمونه های مشابه این دستگاه های بافندگی بسیار اولیه در طول اعصار در بسیاری از فرهنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند. سرخپوستان ناواهو، که احتمالاً شناخته شده ترین بافندگان سرخپوست آمریکایی هستند، برای چندین قرن از بافندگی عمودی ساده دو میله ای برای تولید فرش ها و پتوهای زیبای خود استفاده کرده اند. شکلی از بافندگی افقی دو میله ای بافندگی پشت بند بود که در آن یک میله به درخت یا وسیله ثابت دیگری بسته می شد و دومی به بند وصل می شد.

دور کمر توسط یک بند. بافنده می توانست در صورت لزوم با اعمال فشار، کشش نخ های تار را کنترل کند. بافندگی بند پشتی در پرو پیش از کلمبیا، در فرهنگ های دیگر آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیا و جاهای دیگر استفاده می شد.

قاب افقی بافندگی
در حدود 2500 سال قبل از میلاد، ظاهراً یک ماشین بافندگی پیشرفته‌تر در شرق آسیا در حال تکامل بود. تکه‌های پارچه‌های ابریشمی که به برنزهای دوره شانگ (یا یین) (قرن 18 تا 12) در چین پیدا شده‌اند، رگه‌هایی از الگوی دماسی جناغی را نشان می‌دهند، که نشان‌دهنده دانش پیشرفته بافندگی است، زیرا چنین پارچه‌هایی را عملاً نمی‌توان بر روی دستگاه‌های بافنده توصیف‌شده بافته کرد. در بالا. این پارچه ها احتمالاً بر روی یک قاب افقی بافندگی با آج تولید می شدند. حلقه اتصال منطقی بین دو میله افقی و بافندگی قاب افقی با آج‌دارها می‌توانست بافندگی با میله‌ای باشد که با یک پا کنترل می‌شد، که هیچ تصویر اولیه برای آن یافت نشده است.

اولین ثبت تصویری اروپایی از قاب بافندگی افقی با گام به قرن سیزدهم برمی گردد، زمانی که به شکل بسیار توسعه یافته ظاهر می شود و تقریباً به طور قطع از شرق معرفی شده است. این بافندگی دو میله در یک قاب نصب شده بود. به این یک آج متصل بود که توسط پاها کار می کرد و پایه ها را حرکت می داد. مزایای این نوع بافندگی بسیار بود. اولاً، در دستگاه بافندگی دو میله ای، اگرچه می توان از بیش از دو میله هدل استفاده کرد، اما تعداد گروه بندی نخ های تار محدود بود. اگرچه می‌توان الگوهای بسیار پیچیده‌ای را بافته کرد، اما انجام این کار در تولید پارچه به جز مقادیر بسیار کم عملی نبود. بافندگی میل به 24 میل اجازه می داد تا به راحتی برپا شوند و بافنده را قادر می ساخت تا الگوهای نسبتاً پیچیده ای تولید کند. ثانیاً، شمشیر یا شانه بافنده که قبلاً برای کوبیدن پود در جای خود استفاده می‌شد، با چوبی جایگزین شد که در یک قاب چوبی سنگین از چارچوب اصلی ماشین بافندگی پشتیبانی می‌شد. وزن و حرکت آزادانه آن عملکرد ضربان را بهبود بخشید و آن را آسانتر کرد. سوم، استفاده از پایه پا، هر دو دست را برای پرتاب شاتل و چرخاندن چوب دستی آزاد کرد. بافندگی قرن ها پس از آن تقریباً بدون تغییر باقی ماند.

https://www.atihongkong.com/2018/08/manufacturing-process-of-fabric

 

  • محمد محمدی
  • ۰
  • ۰

در ماه گذشته، ما به انواع مختلف پارچه، انواع توری و مصنوعی در مقابل الیاف طبیعی و مصنوعی نگاه کردیم. از آنجایی که پارچه نخی برای ساخت لباس بسیار محبوب است، فکر کردم برای شما جالب باشد که بیشتر بدانید پنبه از کجا می آید و چگونه پنبه را به پارچه تبدیل می کنند!

الیاف پنبه در پارچه‌های بافته شده، پارچه‌های بافتنی و توری استفاده می‌شود، چاپ روی لباس و همچنین برای ترکیب با الیاف دیگر برای ایجاد پارچه‌هایی استفاده می‌شود که مناسب‌تر با نیاز باشد – پلی‌کاتن یک نمونه عالی است!

پنبه چیست؟
پنبه یک الیاف سلولزی طبیعی است که توسط یک کشاورز پنبه‌کار رشد می‌کند و از گیاه پنبه به دست می‌آید. الیاف پنبه کرکی است و در یک غوزه رشد می کند که از دانه پنبه در داخل محافظت می کند.

پنبه در سرتاسر جهان کشت می شود که در حال حاضر هند بزرگترین تولید کننده و ایالات متحده بزرگترین صادر کننده است.

منابع بسیار خوبی وجود دارد که من در طول این مقاله به آنها پیوند خواهم داد که روش های مختلف استثماری و غیرپایدار را در تولید پنبه برجسته می کنند - اگر روی آنها کلیک کنید که من آنها را تنظیم کرده ام تا در یک پنجره جدید باز شوند تا شما جای خود را در اینجا از دست نمی دهید!


توجه: برخی از پیوندهای موجود در این پست پیوندهای وابسته هستند، به این معنی که در صورت خرید بدون هزینه بیشتر، ممکن است کمیسیون دریافت کنم.

چگونه پنبه به پارچه تبدیل می شود؟ دست مرد هندی که پنبه کرکی را از غوزه می چیند.
برای به روز رسانی از این سایت مشترک شوید
در The Creative Curator مشترک شوید!
به‌روزرسانی‌های جدیدترین پست‌ها و محصولات را از The Creative Curator مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید.

نام کوچک
ایمیل شما...
هم اکنون مشترک شوید!

با عضویت، با دریافت ایمیل موافقت می کنم.
فرآیند تولید پنبه
پارچه‌های پنبه‌ای محصول یک فرآیند طولانی تولید پنبه است - هر چه زودتر یک محصول پنبه برداشت شود تا محصول بعدی برداشت شود.

آن غوزه‌های پنبه‌ای کرکی و دوست‌داشتنی باید قبل از فرستادن به آسیاب تکمیلی، ورقه‌ای، تابیده، قرقره‌شده و تابیده، بریده شوند... کشیده و بافته شوند یا در پارچه‌های اندازه‌ای بافته شوند. سپس باید آن را خشک کرد... تا ناخالصی‌های طبیعی از بین برود، سفید شود تا سفید شود، مرسریزه شود تا به پارچه درخشندگی و استحکام بخشد، و بتواند رنگ بگیرد، سپس چاپ یا رنگ‌آمیزی شود و در نهایت دوباره اندازه شود.»

لوسی سیگل "برای مردن: آیا مد در جهان فرسوده شده است؟"
در حالی که موارد فوق نسخه ساده‌شده‌ای از فرآیند تولید پنبه است، اما نشان‌دهنده دقیق تعداد بیش از حد مراحل مربوط به تبدیل الیاف پنبه به پارچه است که می‌توانیم از آن برای ایجاد لباس‌های پنبه‌ای استفاده کنیم.

پس از آماده شدن برای برداشت، غوزه پنبه باز می شود و زمزمه های پنبه کرکی نمایان می شود. سپس این فیبر طبیعی جمع آوری می شود.

چگونه پنبه چیده می شود؟
پنبه یک الیاف طبیعی است!
در سرتاسر دنیا پنبه را متفاوت می چینند.

در کشورهای پیشرفته پنبه را ماشینی می چینندکلیک کنید  و در کشورهای در حال توسعه برداشت هنوز با دست انجام می شود.

و در سین کیانگ در چین، پنبه از طریق کار اجباری (برده داری مدرن) چیده می شود. متأسفانه 20 درصد پنبه جهان با روش‌های کار اجباری چیده می‌شود.

ماشین آلات مورد استفاده در چیدن پنبه
پنبه چگونه ساخته می شود؟ نمایی هوایی از یک پنبه‌چین بزرگ در حال برداشت یک مزرعه.


در برداشت گیاه پنبه از دو دستگاه استفاده می شود:

1. پنبه گیر
اولین پنبه‌چین در دهه 1920 اختراع شد!

به طور باورنکردنی، این دستگاه می‌تواند پنبه را از غوزه بچیند و گیاه را سالم باقی بگذارد – دارای شاخک‌های گردان است که در زمان رسیدن، پنبه را از غوزه جدا می‌کند.

2. استریپر پنبه ای
یک بره‌کن پنبه، کل غوزه پنبه را به همراه ساقه‌اش «برهنه» می‌کند، و نه تنها بسیار تهاجمی است، بلکه به طرز باورنکردنی هدر می‌دهد، زیرا بسیاری از غوزه‌ها قبل از رسیدن چیده می‌شوند و سپس دور ریخته می‌شوند.

چیدن پنبه با دست
عکسی از نمای نزدیک از دست مردی که در حال برداشتن پنبه از مزرعه ای در هند است.


فرآیند چیدن پنبه با دست طولانی و دردناک است. از آنجایی که غوزه‌های پنبه می‌توانند در زمان‌های مختلف رسیده شوند، پنبه‌چین‌ها می‌توانند چندین ماه در حال چیدن باشند.

در ازبکستان، برداشت پنبه «براساس کار اجباری کودکان و بزرگسالان این کشور» (لوسی سیگل) به مدت دو ماه در پاییز انتخاب می‌شود.

بچه ها در این ماه های برداشت از مدرسه خارج می شوند و با تعیین سهمیه های روزانه بالا مجبور به کار از صبح تا غروب آفتاب می شوند. و اگرچه گفته می‌شود که آنها برای کارشان «دستمزد» دریافت می‌کنند، اما وقتی جریمه‌ها به دلیل رعایت نکردن سهمیه‌های بیش از حدشان صادر می‌شود، واقعیت به کار کودکان برده خلاصه می‌شود.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، لطفاً کتاب لوسی سیگل «برای مردن: آیا مد در جهان فرسوده می‌شود» را بگیرید. این یکی از اولین کتاب هایی بود که وقتی از سطوح استثمار در صنعت مد آگاه شدم خواندم و اغلب به آن برمی گردم.

من همچنین یک راهنمای شامل سایر کتاب های مد پایدار در اینجا دارم.

کاردینگ الیاف پنبه
کاردینگ پنبه در مقیاس صنعتی در صنعت نساجی


پس از برداشتن پنبه باید تمیز شود.

فرآیند تمیز کردن پنبه، ساقه‌ها، برگ‌ها و سایر موادی که هنگام چیدن گیر کرده‌اند را از بین می‌برد و بسته به کارخانه نساجی که آن را پردازش می‌کند، می‌تواند یک فرآیند کاملاً طولانی باشد!

پس از تمیز کردن،

دستگاه کارتن – غلتکی با دندان! - برای تبدیل الیاف کوتاه به طول های بلندتر با شکستن توده های الیاف و صاف کردن الیاف استفاده می شود.

ریسندگی الیاف پنبه
نخ ریسی در مقیاس صنعتی در یک کارخانه نساجی


مرحله بعدی در ساخت پارچه نخی ایجاد نخ پنبه است! در سطح تجاری، الیاف پنبه را می‌توان به یک کارخانه ریسندگی برد تا بتوان آن را به نخ پنبه‌ای تبدیل کرد.

و البته علاوه بر نخ، پنبه نیز به صورت نخ ایجاد می شود!

http://www.madehow.com/Volume-6/Cotton.html

  • محمد محمدی
  • ۰
  • ۰

مد همیشه برای فشار دادن به پاکت شناخته شده است. با روندها و ایده های جدید، مد چشم به آینده دارد. صنعت مد در سال‌های آینده شاهد نوآوری‌های عظیمی خواهد بود زیرا فناوری جدید و تغییر روندها و خواسته‌های مشتریان این صنعت را متحول خواهد کرد.

در اینجا چهار تغییر در آینده مد وجود دارد:

1 . داده محور

قبلاً مصرف کنندگان هر چیزی را که طراحان خلق می کردند می پوشیدند. بیشتر آن روزها به پایان رسیده است و برندهای مد اکنون از داده ها برای درک ترجیحات مشتری، نظارت بر رفتار خرید آنها و ایجاد محصولاتی که نیازهای آنها را برآورده می کند استفاده می کنند. آینده مد مبتنی بر داده است: با استفاده از داده ها در مورد روند مصرف کنندگان، برندها می توانند قطعاتی را ایجاد کنند که مصرف کنندگان به احتمال زیاد خریداری می کنند.

تبلیغ شد


بسیاری از فروشگاه‌ها و برندها، از جمله Miu Miu و Stitch Fix، از داده‌ها برای پیش‌بینی افزایش و سقوط روندها استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل های پیش بینی کننده همه چیز را از آب و هوا گرفته تا ترجیحات رنگ، گرایش های رسانه های اجتماعی و جنبش های سیاسی در نظر می گیرد. مزایای استفاده از داده ها در مد بسیار زیاد است: از تنها تولید قطعاتی که مصرف کنندگان در واقع می پوشند تا کاهش ضایعات و اتصال مصرف کنندگان مناسب با قطعاتی که از آنها لذت خواهند برد. داده ها همچنین به برندها کمک می کند کارآمدتر کار کنند و به آنها فضایی برای نوآوری و تعادل عرضه و تقاضا می دهد.

پیش بینی مد برای مدت طولانی یک هنر بوده است، اما با رشد تجزیه و تحلیل داده ها، اکنون بیشتر به یک علم تبدیل شده است. این داده ها به الگوریتم ها گسترش می یابد. آمازون در حال توسعه یک برنامه یادگیری ماشینی است تا به طور خودکار ارزیابی کند که آیا یک آیتم "شیک" است یا نه. گوگل در حال آزمایش طراحی مد مبتنی بر هوش مصنوعی است که از الگوریتم‌هایی برای ایجاد قطعات و سبک‌های جدید استفاده می‌کند. همه نوع داده ها به زودی در تمام جنبه های مد دوخته می شود.

اطلاعات بیشتر از مشاور
بهترین شرکت های بیمه مسافرتی
توسطAmy DaniseEditor
بهترین طرح های بیمه مسافرتی کووید-19
ByAmy DaniseEditor
2 . پایدار

مد از دیرباز یکی از بزرگترین عوامل ایجاد زباله و تغییرات آب و هوایی بوده است، عمدتاً به دلیل روش‌های تولید ناپایدار و غیر سازگار با محیط زیست. اما جزر و مد در حال تغییر است و برندها به سمت پارچه ها و روش های تولید پایدارتر حرکت می کنند.

مد سریع، که به دلیل توانایی آن در بازتولید سریع و ارزان ظاهر باند فرودگاه محبوب بود، به نفع مدهای آهسته رو به افول است - قطعاتی که سازگارتر با محیط زیست هستند و برای ماندگاری بیشتر طراحی شده اند. نزدیک به 50 درصد از خرده فروشان فست مد کاهش اخیر در خرید مشتریان را گزارش کرده اند زیرا مصرف کنندگان به دنبال مارک هایی هستند که برای محیط زیست موضع می گیرند.

«جستجوی نشانه‌های زندگی هوشمندانه در جهان»، که اکنون در آلونک بازی می‌کند، مثل همیشه مرتبط است
تحقیقات نشان می‌دهد که 88 درصد از مصرف‌کنندگان می‌خواهند برندها به آنها کمک کند تا با محیط زیست سازگارتر باشند. حتی با وجود گام های بلند، مد راه طولانی در پیش دارد. تولید مد 10 درصد از انتشار کربن در جهان را آزاد می کند که بیشتر از مجموع پروازهای بین المللی و حمل و نقل دریایی است. تعدادی از مارک های مد پایدار در حال رشد هستند و شیوه های نوآورانه آنها در بین خرده فروشان رایج تر می شود. شرکت طراحی بریتانیایی Vin + Omi محصولات خود را برای تولید لباس از گیاهان ترب کوهی و شاه بلوط برداشت می کند. همچنین دارای اقلام لباس ساخته شده از ظروف رنگ بازیافتی است. Levi’s اخیراً از مجموعه جدیدی از لباس‌های جین رونمایی کرده است که 96 درصد آب کمتری برای تولید آن مصرف می‌کند – یک پیروزی بزرگ برای لباس‌هایی که برای تولید به آب زیادی نیاز دارند.

خرید اقلام از قبل نیز در حال افزایش است. انتظار می‌رود بازار دست دوم تا سال 2024 به 64 میلیارد دلار برسد. حتی در شرایطی که سایر اشکال خرید مد با رکود ناشی از کووید مواجه شده‌اند، خرید آنلاین دست دوم همچنان شاهد رشد قوی است. با توجه به بیشتر مصرف کنندگانی که به دنبال خرید اقلامی هستند که قبلاً پوشیده شده اند، مارک های مد باید قطعاتی با طول عمر بالا بسازند که می تواند فراتر از یک صاحب منفرد باشد.

3 . دیجیتال

آینده مد به صورت آنلاین اتفاق می افتد، و برندها باید نحوه ایجاد و فروش لباس را تنظیم کنند تا آن را در دنیای دیجیتال به کار گیرند.

از آنجایی که خریداران بیشتری از خرید آنلاین استفاده می کنند، خرده فروشان مد باید از این روش پیروی کنند. گذشته از تغییر محدودیت‌های کووید-19، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای راحتی و سرعت خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند، حتی اگر به این معنی باشد که نمی‌توانند شخصاً کالایی را امتحان کنند. موفق‌ترین برندهای مد در آینده فقط لباس‌های خود را به صورت آنلاین در دسترس نمی‌گذارند، بلکه یک تجربه خرید دیجیتالی فراگیر با چیزهایی مانند ابزارهای تناسب مجازی یا اندازه، نمایشگاه‌های مجازی و استایلیست‌های مجازی ایجاد خواهند کرد. برندهای مد همچنین از فناوری هایی مانند AR و VR استفاده خواهند کرد تا به مصرف کنندگان این امکان را بدهند که اقلام را به صورت دیجیتالی از راحتی در خانه خود امتحان کنند. خرده فروشان بزرگی مانند آدیداس، میسی و مدکلاث اتاق های رختکن مجازی را پذیرفته اند و جریان اصلی فناوری را به ارمغان می آورند. استفاده از AR برای امتحان مجازی اقلام به مصرف کنندگان کمک می کند تا در خرید خود مطمئن تر بمانند و نرخ بازگشت را تا 36% کاهش می دهد.

حتی مصرف‌کنندگانی که شخصاً خرید می‌کنند همچنان تحت تأثیر تلاش‌های دیجیتال خواهند بود. تعدادی از برندهای بزرگ مد به سمت نمایش های مد مجازی می روند و طرح های خود را دیجیتالی می کنند

نمونه‌های اولیه سه بعدی روی آواتارها که به‌موقع نمایش، آزمایش و ساخت آسان‌تر است. طراحان می‌توانند ایده‌ها را به صورت مجازی آزمایش کنند و قبل از ایجاد قطعات فیزیکی، آن‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

4 . ساده شده

مد تا حد زیادی با تغییرات کووید-19 تقویت شده است، مد در حال ساده شدن است، هم در سبک و هم در ارائه آن. بسیاری از خانه های مد سالانه هشت مجموعه ایجاد می کردند. نتیجه برنامه نمایش مد شلوغ و اقلامی بود که ماه‌ها قبل از اینکه مشتریان آماده پوشیدن آن‌ها شوند در فروشگاه‌ها نمایش داده می‌شد، مانند لباس شنا در فوریه و لباس زمستانی در ماه آگوست. تغییر جدید در مد به دو مجموعه در سال است: بهار/تابستان و پاییز/زمستان. رویکرد ساده شده، مشتریان را با ایجاد قطعاتی در مرکز قرار می دهد که مردم واقعاً برای آنها خرید کنند.

ساده کردن مد همچنین باعث صرفه جویی در هزینه و محیط زیست می شود. مجموعه‌های ساده‌شده به‌جای حرکت سریع در میان لباس‌ها و تولید یک مجموعه جدید، کمپین بازاریابی و نمایش مد هر شش هفته یکبار، ضایعات و میزان تولید لباس را کاهش می‌دهند.

خود روندهای مد نیز ساده تر می شوند. با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که در آینده قابل پیش‌بینی از خانه کار می‌کنند و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند، برندهای مد سبک خود را به نفع لباس‌های راحتی و لباس‌هایی که برای خواب و زندگی مناسب هستند، کاهش داده‌اند. حتی پس از همه گیری، لباس ها احتمالا ساده و راحت خواهند ماند.

آینده مد بر مشتریان و ارائه یک تجربه نوآورانه تمرکز خواهد کرد. این صنعت به طور مداوم در حال پیشرفت است، اما تغییرات در آینده صنعت پایدارتر، مشتری محور و کارآمدتر را ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بدانید

  • محمد محمدی
  • ۰
  • ۰

فرآیند نساجی

مواد شیمیایی در تمام بخش های فرآوری نساجی وجود دارد. این بخش شما را در مراحل تولید - از الیاف تا پوشاک کامل - راهنمایی می کند و ایده ای از نوع مواد شیمیایی مورد استفاده را به شما می دهد.
(اگر می خواهید درباره مواد شیمیایی در اینجا کلیک کنید منسوجات و مدیریت مواد شیمیایی بیشتر بدانید، به ابتدای راهنمای نساجی بروید.)
فرآیند تولید نساجی مرحله 1: تولید الیاف
مرحله 1: تولید فیبر
ادامه مطلب

مرحله 2: تولید نخ
مرحله 2: تولید نخ
ادامه مطلب

مرحله 3: تولید پارچه
مرحله 3: تولید پارچه
ادامه مطلب

مرحله 4: قبل از درمان
مرحله 4: قبل از درمان
ادامه مطلب

مرحله 5: رنگرزی و چاپ
مرحله 5: رنگرزی و چاپ
ادامه مطلب

مرحله 6: پایان درمان
مرحله 6: پایان درمان
ادامه مطلب

مرحله 7: تولید، حمل و نقل، فروش و خرده فروشی
مرحله 7: تولید، حمل و نقل، فروش و خرده فروشی
 
ادامه مطلب

مرحله 1

تولید فیبر
تمام منسوجات از الیافی تشکیل شده اند که به روش های مختلف چیده شده اند تا استحکام، دوام، ظاهر و بافت مورد نظر را ایجاد کنند. الیاف می توانند منشا بی شماری داشته باشند، اما می توانند به چهار دسته اصلی دسته بندی شوند. الیاف طبیعی، به استثنای ابریشم، طول الیاف نسبتا کوتاهی دارند که بر حسب سانتی متر اندازه گیری می شود. از طرف دیگر، الیاف ابریشم و دست ساز دارای طول الیاف (رشته) بسیار طولانی هستند که از صدها متر تا کیلومتر متغیر است.

الیاف گیاهی از مواد سلولزی تشکیل شده است که معمولاً از پنبه، کتان، کنف یا بامبو به دست می‌آید، اما کم و بیش از هر گیاهی با سلولز قابل استخراج می‌توان استفاده کرد. پنبه متداول‌ترین الیاف گیاهی است که استفاده می‌شود و کشت پنبه منابع بسیار زیادی دارد، با ورودی‌های بالای آب، آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و کودها، اگر به صورت ارگانیک یا تحت شرایط پایدار خاص کشت نشود، ردپای سمی زیادی در جایی که رشد می‌کند، باقی می‌گذارد.

 آفت کش ها، حشره کش ها، کودها
الیاف حیوانی از پروتئین تشکیل شده است. پشم و ابریشم متداول ترین الیاف مورد استفاده از این گروه هستند، اما پشم می تواند از تعدادی از حیوانات مختلف باشد. به منظور رشد سریع‌تر حیوانات و تولید محصول بیشتر پشم، از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. غوطه ور کردن یک روش معمول برای کنترل انگل ها در پرورش گوسفند است که از فسفات های آلی و همچنین پیرتروئید مصنوعی استفاده می کند. پس از قیچی شدن الیاف پشم، در طی فرآیند شستشو و شستشو با مواد شیمیایی درمان می شوند.

 آفت کش ها، حشره کش ها، مواد شیمیایی پاک کننده
الیاف مصنوعی مانند ویسکوز (ریون) یا لیوسل بر اساس مواد خام سلولزی، معمولاً از خمیر چوب ساخته می شوند. آنها قبل از چرخاندن الیاف جدید به شدت با مواد شیمیایی درمان می شوند. کل فرآیند تولید الیاف از خمیر چوب بسیار نیازمند منابع است و شامل استفاده از چندین ماده خطرناک است.

 اسیدها، بازها، مواد شیمیایی فرآیند
الیاف مصنوعی از مونومرهای حاصل از مواد اولیه نفت فسیلی ساخته می‌شوند که متعاقباً به الیاف مختلف پلیمریزه می‌شوند. با توجه به تمام مونومرهای ممکن که می توان از مواد اولیه مصنوعی ساخت، ترکیبات ممکن بی پایان هستند. با این حال رایج ترین الیاف مصنوعی پلی استر است و پس از آن پلی آمید، پلی اکریلیک و آرامید قرار دارند. بسته به مونومر مورد استفاده برای تولید الیاف، تعداد بی پایانی از مواد شیمیایی ممکن است در این فرآیند استفاده شود. برای برخی از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، رنگرزی را می توان از قبل در زمان تولید الیاف انجام داد.

 مواد اولیه نفتی، رنگ‌ها، رنگدانه‌ها، کاتالیزورها، تثبیت‌کننده‌ها
بازگشت به بالا
گام 2

تولید نخ
زمانی که الیاف برداشت یا تولید شد، مرحله بعدی چرخاندن الیاف به صورت نخ است. به راحتی می توان باور کرد که در این مرحله که یک مرحله مکانیکی است، از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. اما به منظور افزایش استحکام الیاف، افزایش چسبندگی الیاف و کاهش اصطکاک در طول فرآیند ریسندگی، روغن های ریسندگی اضافه می شود.

 روغن های ریسندگی
بازگشت به بالا
مرحله 3

تولید پارچه
هسته اصلی تولید پارچه، تولید پارچه است. پارچه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی ایجاد کرد که رایج‌ترین آن‌ها بافت، بافندگی یا از طریق تولید پارچه‌های نبافته است. برای جلوگیری از شکستن نخ در طی این فرآیندها، تقویت نخ و کاهش اصطکاک مهم است. بنابراین مواد شیمیایی و روان کننده های اندازه گیری اضافه می شوند.اینجا

بافندگی
 اندازه گیری مواد شیمیایی
بافندگی
 روان کننده ها
غیر بافته شده
 حلال ها، چسب ها، چسب ها
بازگشت به بالا
مرحله 4

پیش فرآوری
فرآیندهای پیش تصفیه را می توان با الیاف، نخ یا پارچه انجام داد. این امکان پردازش بعدی مواد را فراهم می کند، که باید برای پذیرش رنگ ها و مواد شیمیایی کاربردی آماده شود. این در یک فرآیند چند مرحله ای انجام می شود. اینکه پارچه دقیقاً چه مراحلی را طی می کند به نوع یا ترکیب الیاف و نحوه برخورد با آن بستگی دارد. در برخی موارد، پارچه‌های پیش‌فرآوری‌شده برای رنگرزی بعدی لباس تولید می‌شوند.

متداول ترین مراحل مربوط به مواد شیمیایی برای پارچه عبارتند از:

شستشو، تمیز کردن عمومی پارچه به دنبال مراحل و درمان های قبلی.
 شوینده ها، حلال ها
سایز زدایی مواد شیمیایی اندازه‌گیری را از نخ‌های تار حذف می‌کند

پارچه های بافته شده.
 آنزیم ها
تمیز کردن موم های چرب و چربی ها را از الیاف طبیعی، دانه پنبه و پوسته پاک می کند.
 شوینده ها، پایه ها، حلال ها
بلیچینگ الیاف را سفیدتر کرده و فرآیند رنگرزی را تسهیل می کند. همچنین باعث جذب بیشتر الیاف می شود.
 سفید کننده ها
Mercerizing باعث می شود الیاف سلولزی متورم شوند و قوی تر، براق تر و ظرفیت بیشتری برای پذیرش رنگ شوند. با این کار می توان میزان رنگ مورد نیاز را کاهش داد.
 پایه ها
کربن‌سازی بقایای گیاهی مانند غلاف بذر را از پشم پاک می‌کند.
 اسیدها
بازگشت به بالا
مرحله 5

رنگرزی و چاپ
در هنگام رنگرزی و چاپ از مواد شیمیایی خطرناک و مواد رنگزا استفاده می شود. رنگ‌هایی که برای رنگرزی استفاده می‌شوند، می‌توانند برای چاپ نیز استفاده شوند، اما پس از آن باید همان مراحل تثبیت و شستشو را طی کنند که پس از فرآیند رنگرزی انجام می‌شود. متداول ترین روش برای چاپ پارچه در عرض کامل استفاده از رنگدانه های چاپی است که در آن رنگدانه ها با استفاده از رزین پلیمری یا بایندر به یک سطح می چسبند. هیچ فرآیند شستشو مورد نیاز نیست. برای چاپ پوشاک، چاپ پلاستیزول بسیار رایج است. خمیر مبتنی بر پی وی سی اغلب حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مانند فتالات است، اما جایگزین هایی نیز بر اساس آکریلات یا پلی اورتان وجود دارد.

هنگام پردازش منسوجات، رنگرزی می تواند در چندین مرحله انجام شود. این کار را می توان هنگام ریسندگی الیاف مصنوعی یا مصنوعی، به صورت الیاف طبیعی یا احیا شده و به شکل نخ یا پارچه انجام داد. رنگرزی لباس نیز رایج است.

برای مخلوط های الیاف، دو نوع الیاف رنگ شده را می توان با هم چرخاند، به عنوان مثال. ویسکوز و پشم.

چاپ تمام عرض بر روی پارچه‌های از قبل کار شده انجام می‌شود، اما امکان چاپ روی لباس یا محصول نساجی تولیدی با چاپ صفحه یا چاپ انتقالی نیز وجود دارد. چاپ دیجیتال روش دیگری است.

روش‌های چاپ دیگری مانند تخلیه و چاپ مقاوم با استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیایی وجود دارد. این شامل شستشو برای خلاص شدن از رنگ ها و باقی مانده های اضافی است.

رنگرزی
 رنگ ها، رنگدانه ها
چاپ
 رنگدانه ها، رنگ ها، بایندرها و رزین های پلیمری (اکریلات ها، PVC، PUR)، نرم کننده ها
شستشو
 مواد شوینده
بازگشت به بالا
مرحله 6

اتمام درمان ها
این مرحله از فرآیند همه چیز در مورد افزودن ویژگی های فنی خاص یا جذابیت زیبایی شناختی به پارچه تمام شده است. بسته به ویژگی های مورد نظر، مانند تاخیر در شعله، افزایش مقاومت در برابر آب، تصفیه ضد باکتری، پوشش های محافظ یا درمان های مد خاص، طیف متنوعی از مواد شیمیایی استفاده می شود. چند نمونه در زیر آورده شده است.

اصلاح دسته
 نرم کننده ها (پلی اتیلن، ترکیبات آمونیوم چهارتایی، سیلیکون ها، پلی یورتان ها)
سفت کننده ها (رزین های نشاسته ای، پلی وینیل استات، پلی وینیل الکل)
مقاومت در برابر چین و چروک (ضد چروک، مراقبت آسان)
 انواع مختلف رزین، اغلب بر پایه فرمالدئید
درمان آنتی استاتیک
 نرم کننده های کاتیونی، پلی گلیکول ها
ضد پیلینگ
 رزین ها
درمان آنتی باکتریال/ضد بو
 بیوسیدها مانند نقره، تری کلوزان
دفع آب
 مواد دافع آب بر اساس موم، سیلیکون، فلوروکربن
دفع روغن/خاک
 مواد دافع روغن/خاک بر پایه فلوروکابون ها
تاخیر در شعله
 بازدارنده های شعله (هالوژنه، بر پایه فسفر)
پوشش های (محافظت کننده).
 آکریلات ها، پلی اورتان ها، سیلکن ها، پی وی سی با پلاستیک سازها
فیلم ها و غشاهای چند لایه
 در لایه های مواد: انواع مختلف پلیمرها (پلی اورتان، پلی تترا فلورتیلن، پلی استر اصلاح شده)
در چسب: انواع مختلف پلیمرها مانند پلیمرهای پایه پلی اورتان و پلیمرهای ترموپلاستیک
درمان پوشاک برای مد
 پرمنگنات پتاسیم، هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم، هیدرو سولفیت سدیم، دی کرومات پتاسیم، رزین های فرمالدئید، نرم کننده های کاتیونی، نرم کننده های سیلیکون کاتیونی
بازگشت به بالا
مرحله 7

تولید، حمل و نقل، فروش و خرده فروشی
هنگامی که پارچه رنگ و خواص دلخواه را داشت، از آن به محصولات نهایی مانند ژاکت، شلوار جین، کفش یا سایر اقلام خاص مانند فرش، مبلمان یا صندلی ماشین تبدیل می‌شود. این مرحله شامل فرآیندهایی مانند برش، دوخت و اضافه کردن دکمه و زیپ است. در برخی موارد رنگرزی و چاپ لباس های تمام شده، با پارچه فقط از قبل کار شده، در این مرحله اتفاق می افتد. در رنگرزی پوشاک از مواد رنگزا و شیمیایی زیادی استفاده می شود (در مرحله 5 نشان داده شده است). بعضی اوقات مواد رنگی با ماندگاری شستشوی بسیار بد انتخاب می شوند تا ظاهری فرسوده به لباس مد روز ببخشند. برای چاپ لباس، چاپ پلاستیزول (PVC) بسیار رایج است، اما انواع دیگری نیز وجود دارد که به عنوان مثال بر اساس اکریلات یا پلی اورتان هستند.

آماده سازی حمل و نقل، که شامل حفاظت از قالب در طول حمل و نقل و ذخیره سازی، عمدتا با استفاده از بیوسیدها است.
 دی متیل فومارات، اتیلن اکسید، متیل بروماید، 1،2 دی کلرو اتان، فسفین، دی کلرومتان، سولفوریل فلوراید

بیشتر
 

  • محمد محمدی